Sunday, June 28, 2009

DILEMA


itulah kata2 yg dapat aku ungkapkan dengan
keadaan diri aku sekarang ini
mengapakah benda ini sering kali
terjadi terhadap diriku??
apakah salah aku?atau ini ujian Allah semata-mata
astaghfirullahalazim...........


sejak 2 hari yang lepas,
aku berasa sungguh bingung dan takut
aku merasakan apa yang aku rancang selama ini
hanyalah sia-sia sahaja
ya Allah....berilah petunjuk-Mu
aku memohon kepada-Mu,sesungguhnya
hanya Engkaulah yang mampu menolong diriku ini


Berikanlah aku kekuatan rohani,jasmani dan mental
supaya aku mampu mengharungi dugaan-Mu ini dengan
mudah dan redha serta sabar...
aku tidak pernah menyangka hal ini
akan terjadi terhadap diriku,dan
sekarang aku terpaksa menghadapinya dengan penuh kesabaran
aku amat bersyukur atas segala apa yang telah engkau
berikan kepadaku selama ini,


Muhaimin kuatkan semangatmu untuk
menempuh dugaan ini,aku perlu
membuat pilihan sama ada
aku perlu mengikut kehendak ibubapaku
@ kehendakku....
ibu bapaku ingin aku menjadi seorang guru
namun cita-citaku ingin menjadi seorang jurutera
apakah aku perlu menjadi anak derhaka?
apakah aku perlu mengorbankan segala impianku selama ini?
apakah aku perlu meneruskan azamku untuk menjadi seorang jurutera?
apakah perkara yang perlu aku lakukan??
solat sunat istikarah? dah
dapat petunjuk? most of them are about engineer
so,your parents? still want me to be a teacher....
talk to them nicely? done..bt still with their wish
what am i suppose to do next???
hanya kepada Engkau aku berserah...


Ya Allah....
berikanlah petunjukMu supaya aku mampu
membuat pilihan yang terbaik demi
meniti hari-hari yang akan datang
aku memohon kepadaMu Ya Allah.....


rabbana ati-na fiddunya hasanah
wafil-a khiroti hasanah
wakina aza-bannar....
amin......

3 comments:

Leianna said...

Salam Muhaimin :)

Jangan risau, my mum kata, kalau kau betul2 pasti dgn apa yg kau nak buat, just teruskan okay?

Liyana

MUHAIMIN MJ said...

ok liyana.tq 4 ur advice..prays 4 my success always ok! send my regard to your mom as well..

Anonymous said...

kepada adikku,
jarang sekali aku suka bercakap, nasihatkan korang or borak2 kosong ngan korang....malas nak masuk campur actually...

tak payah jadi anak derhaka@rasa rugi dgn kptsan yang diambil...sbb kita manusia hanya mampu merncg, yang menentukan hanya Allah swt.Aku juga pernah jadi korg2 semua(akim,min,angah, uqi,ifa) semua kc dah lalui. pernah rasa kecik hati ngan umiabah sbb xsokong buat kptsan n wat so ever...tapi aku harap suatu hari nnt korg faham dan menyelami hrpan dan kptsan umiabah cadangkan....percayalah kata aku, andai kau dpat membahagiakan kedua org tua sehari tggulah berita gembira daripada Allah hari berikutnya....sementelahan kalau kita dpt membahagiakan yg berpnjgan kepada mereka....suatu hari nnt kau akan mengerti dan mengucapkan terima kasih kepda mereka...percayalah kata2 daku....bukan salah umiabah mendidik tetapi kdg2 kita anak takkan faham persaan yg Allah hadiahkan pada mereka sejak azali iaitu naluri keibubapaan....suatu hari nnt kau akan rasa -percayalah kata aku, suatu masa nnt kau akan menyesali dan mensyukuri adanya mereka melarg buat itu ini.....

andai kau mampu membuka sedikit(sikit jer) minda dan hati melihat kebaikan yang mereka beri, kau mampu menangis menandingi lautan...kerana jasa mereka tiada terbatas, sejak kau keluar dari rahim mereka tidak putus mendoakan kesejahteraan dan keselamatan mu didunia dan dikhirat kelak dpt berkumpul bersama

kc harap dgn sedikit coretan ini min dapat fikir2 kan dan renung2 kan....=)

 

designer : anniebluesky : www.bloggeruniversity.blogspot.com